۳.۲۱.۱۳۸۵

بیاین با هم بحث کنیم(حجاب)1

سکانس اول
گفتش می خواد در وبلاگش در مورد مسلیل روز بنویسه
گفتن که دیوونگیه
گفتش من می خوام با نوشتن این حرفا خودم هر روز یه تحیلی کنم بقیه رو هم به نقد بکشونم
گفتن اخه دیوونه حداقل با اسم خودت ننویس تا برات پاپوش درست نکنن
گفتش پاپوش چیه ما می خوایم اینجا با یه عده از مخاطبامون بحث کنیم تا دغدغه های فکریمون برطرف بشه ما رو چه به این حرفا!اونا که مسوولن دغدغه فکری رو حس می کنن این پاپوش ها رو قبول نمی کنن
گفتن بابا بی خیال!این حرفا رو خیلیا زدن اما بعدش بد دیدن
گفتش من حرفمو با اسم خودم می زنم چون سعی می کنم حرف حقو بزنم، اسم و رسمی هم که با حرف نزدن گیر آدما میاد نمی خوام!اینقدر وجودشو دارم که پای حرفام وایسم
گفتش من می خوام حرف حق رو خودم یاد بگیرم ، خودم می خوام بحث کنم و استدلال ،بذار به حکم شرعمون و به حکم میهن پرستیمون و به حکم دلمون این کارو بکنیم و دغدغه هامونو بحث کنیم
گفتنش شما که دیدی ندارین که بتونین استدلال کنین
گفتش تا اونجا که بتونیم خودمون بحث می کنیم بقیشو اگه خیلی پیچیده شد از صاحب نظرا می پرسیم
گفتن خودت می دونی ما می باس فقط تذکر می دادیم از قدیم گفتن
«لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی»

سکانس دوم
اون روز سوار تاکسی که شدم طبق معمول بحث سیسی پا گرفت کلی بحث شد اما دو قسمتشو اینجا می گم بدون دخالت دادن حتی نظر خودم نقل قول می کنم بعد با هم بشینیم نقدش کنیم ، از این به بعدم بقیه مباحثو مطرح می کنم و بحث کنیم، به قولی آسه آسه..... با هممی ریم جلو و هر مبحثیو می گیم، اگه موضوع جدید پیشنهاد دارین برام پیام بفرستین
سکانس سوم
گفت می دونی بزرگ ترین اشتباه رضا شاه چی بود؟
گفتم رضا شاه اشتباه زیاد داشت
گفت می دونی چی اونو از شاهی آورد پایین؟
گفتم خیلی چیزا........ اما تو بگو
گفت بابا بی خیال مقبولیتی که از بحث اراضی و این حرفا نصیبش شده بود باعث شده بود عامه شدیدا قبولش داشته باشندچوت از نظر اونا رضاشاه کسی بود که قلدرا رو سر جاشون نشونده بود،ظاهرا مذهبی بود، و ظاهرا به فمر قشر کشاورز و عامه مردم بود اما دیوانگی کرد و بحث کشف حجابو مطرح کرد و به اعتقادات مردم یورش برد غافل از این که مردم به پای دین و ایمونی که براشون جا افتاده همه چیو می دن
گفتم چی عرض کنم
گفت جوون که بودیم یکی از آقایون که حالا اونوری شده خیلی حرفاش بره ما خریدار داشت
.اومد و فلانی گفت آقا هرکیو با آستین کوتاه دیدین دستشو رنگ کنین
گفت رفتم خیابون با اسپری رفتم سراغ یه بنده خدایی دستشو که رنگ کردم!!!!! گفت جوون! دست من امروز با بنزین پاک میشه اما کینه من از تو و مثل تو هرگز پاک نمیشه
گفتم چی عرض کنم

۶ نظر:

ناشناس گفت...

فکر نکنم که چیزی نوشته شده باشه که جای بحث داشته باشه در مورد مقبولیت رضاشاه به خاطر اصلاحات ارضی که من نمی تونم نضر بدم چون مطالعه در موردش نداشتم هر چند که اگه هم می داشتم هر کسی یک حرفی می زنه که معلوم نیست که کی راست می گه و کی دروغ
ولی در مورد کشف حجاب از نظر من هم اشتباه بود اصولا هر چیز اجباری اشتباه است و غیر از این شگه جامعه روال معمولی خودش را پیش می گرفت حجاب به طور طبیعی ضعیف می شد و کنار می رفت حداقل در بین تعداد زیادی از افراد

Moeen گفت...

آقا آسه، آسه چه خبره؟با این عجله کجا میری؟بیا پایین با هم بریم
شما که می گی در مورد مسایل دیگه رضاشاه نظر نمی دی چون مطالعه نداشتی مگه در مورد حجاب چقدر مطالعه داری؟! نه آقا موضوع اینقدر هم پیش پا افتاده نیس
بحث حجاب در اسلام از مسایلی است که بین علما هم جای بحث داره مثلا آیت الله بهجت نظر دارند که در بعضی جاها مثلا میان عشایر که حجاب گونه ای دیگر مطرح است اجبار بر دیده نشدن موی زن نیست! و اصلا خیلی از این مسایل را شرع مشروط به عرف کرده است
اگر کمی منصفانه تر قضاوت کنیم حجابی که با مردم ما بیش از هزار و سیصد سال همراه بود به هیچ وجه این گونه آسیب نمی دید که شما فکر می کنید اما شاید الگوی نهادینه شدن آن متفاوت می بود
شاید اگر با با مبانی فکری و علمی با هم بحث کرده بودیم نه با اسپری حالا در این جزییات اختلافی نداشتیم و این حرمت حجاب هم بهتر حفظ می شد و احترام حجاب را غیر معتقدین بیش تر نگاه می داشتند و به واسطه حجاب کامل اجباری خیلی از حرمت های حجاب و شرع در معرض شکسته شدن قرار نمی گرفت
اگه خواستین بیش تر بحث می کنیم تا بعد

ناشناس گفت...

سلام. اصولاً نظر دادن کار هر کسی نیست و نیاز به تخصص داره. ولی در این مورد خاص با ید بگم:"عجب!!!!"

Moeen گفت...

یک نظر از جناب نونه رسیده بود اما به علت اشتباهات من پاک شد از ایمیلم کپی پست کردم
***************
noone has left a new comment on your post "بیاین با هم بحث کنیم1":

فکر نکنم که چیزی نوشته شده باشه که جای بحث داشته باشه در مورد مقبولیت رضاشاه به خاطر اصلاحات ارضی که من نمی تونم نضر بدم چون مطالعه در موردش نداشتم هر چند که اگه هم می داشتم هر کسی یک حرفی می زنه که معلوم نیست که کی راست می گه و کی دروغ
ولی در مورد کشف حجاب از نظر من هم اشتباه بود اصولا هر چیز اجباری اشتباه است و غیر از این شگه جامعه روال معمولی خودش را پیش می گرفت حجاب به طور طبیعی ضعیف می شد و کنار می رفت حداقل در بین تعداد زیادی از افراد
*********
برای جلوگیری از تکرار مباحث من نظر نمی دم

ناشناس گفت...

نکته اول اسم من یعنی هیچکس نه ... ثانیا من کاری به شرع مقدس ندارم که بخوام در مورد حجاب مطالعه داشته باشم تا بتونم بحث کنم در مورد حجاب من از دیدگاه جامعه شناسی دارم حرف می زنم پس کاری ندارم که فلان کس چی گفته.
و در مورد حجاب باید دید که شصلا حجاب حرمت حساب میشه یا نه.
در ضمن گاری هم بیش تر از 1300 سال با مردم بوده و حگومت پادشاهیه هم که از اول زندگی بشر ولی این ها باعث دوام یا مقنولیت نمیشه و هر چیزی می تونه متحول بشه و تکامل پیدا کنه

Moeen گفت...

بازم از علاقه بی نام عزیز تشکر می کنم اما بد نمی دونم نکته ای رو یادآوری کنم
اولا در تحلیل جامع شناسی یک مبحث می بایستی کلیه عوامل تاثیرگذار را هر چند از دیگر شاخه های علمی در نظر گرفت مثلا روانشناسی، اقتصاد، مذهب و ... در این مورد نیز بالطبع از تاثیرگذارترین موضوعات بحث مذهب خواهد بود که نمی توان به آن کاری نداشت!!!! و خود جای بررسی دارد
بگذریم چون نمی خوام بحث خیلی دوطرفه بشه چیز دیگری می نویسم
داشتم تو اینترنت دنبال تحقیق برای معارف می گشتم یه سایت جالب پیدا کردم بدون تایید یا تکذیب مطالب اون لینک می دهم
http://www.zanan.co.ir/social/000159.html