۹.۰۸.۱۳۸۵

خوشبختی چی چیه

تا حالا به خوشبختی فکر کردین؟ مطمئنا این کا رو انجام دادیم! اما از نظر شما خوشبختی چیه؟ کاری ندارم چی به عنوان تعریفش شنیدین کار دارم که ته دلتون چیه؟! می خوام از خوشبختی بگیم

می گفت زنی به پسرکی که برای فروش شیر به در خونش اومده بود پرسید:"اسمت چیه؟" پاسخ داد:" شکسپیر" (شاید اسم رو اشتباه کنم) پیرزن گفت "چقدر اسم تو برای من آشناست" پسرک گفت:"باید هم همین طور باشه آخه من سه ساله اینجا شیر می فروشم!" و رفت

نمی دونم شاید شما برای حس بزرگی پیدا کردن دنبال رسیدن به یه کشف یا وزارت(!) یا هزارتا چیزه دیگه باشین تا به آرمانتون برسین ولی فکر نمی کنم برای خودتون شهرت شیرفروشی محله رو افتخار حساب کنین

ما ها برای خوشبختی برای خودمون یه غول تعریف می کنیم اما من می خوام بگم توی این زندگی ساده و معمولی می شه آدم خوشبخت ترین موجود عالم باشه

یکی از روانشناسای اجتماعی می گفت من به بابای مدرسه ی محلمون غبطه می خورم که خیلی خوشبخته، با لذت جارو می کنه، آب می پاشه، همه احترامشو دارن، از دیدن بچه هایی که درس می خونن لذت می بره و ... و واقعا خوشبخته

آقای کارگزار از دبیرهای دوست داشتنی من در دوره دبیرستان بود اما یه حرف جالب میزد، می گفت توی بهتریت هتل های دبی رفتم که از نظر درجه بندی هتل تو دنیا از درجه یک ها بود و خیلی ها به دنبال خوشبختی اونجا اومده بودن اما از نظر من اونجا هیج چیز خاصی نداشت بجز یک سری تجهیزات فیزیکی که هیچ احساس شادی منحصر به فردی رو القا نمی کرد، شاید لذت بودن توی اون هتل کمتر از لذتی بود که یه بچه یا جوون تو جنوب شهر همین شیراز از زدن گل تو گل کوچیک محلشون می برد

شاید اگه به خیلی ها فکر کنیم لذت دنیا رو تو قدم زدن تو سواحل هاوایی و ... بدونن اما من اعتقاد دارم احساس طیب خاطر و خوشبختی توی دل آدماست نه توی زندگی که شما می بینین

من رفقای زیادی از همه تیپ دارم، یکی به من میگه فلانی تو اصلا جوون نیستی و جوونی حالیت نیست به یه سری چیزا خوشی که اصلا مال تو نیست و فقط از جوگیریه، تو باید الان به فکر این باشی که فردا تو فلان خیابون با یکی باشی پس فردا با یکی دیگه (البته تابلو هست که منظور این فرد از یکی...)، این که بری دنبال یه مش کار که خودت میگی فرهنگی یا از این چرت و پرت ها تلف کردن جوونیت هست و بالعکس رفیق دارم که فکر می کنه عشق عالم پایگاه سیار بسیج و از این حرفا هست و کاری غیر از اون اتلاف جوونیه و اصلا تو اجازه نداری فکر کنی و فقط اطاعت می باس بکنی و ... اما به نظر من برای هر دوتاشون تعاریفشون از خوشبختی همونه که فکر می کنن گرجه با ایده آل ذهن من متفاوت باشه

بحث کمی حقوق کارمندا بود، یکی تو یه تاکسی حرف جالبی زد، گفت دبیرا شاید حقوق کمی داشته باشن اما همون نون و ماس رو بابا و مامان و بچه دور هم می شینن و با لذت می خورن که براشون یه دنیا می ارزه و همون بچه دبیره فردا دکتر مهندس میشه و رویه بابا مامانشو ادامه می ده اما تو شمال شهر طرف درآمد ده برابر داره اما لذت با هم غذا خوردن رو حس نمی کنن بچه قدر نعمت رو نمی دونه و هر چی خانواده رشته کرده رو پنبه می کنه و گرچه این قاعده کلی نیست اما عمومی هست و لذت زندگیو خیلی وقتا توی همین قشر کارمندای فرهنگی آموزش و پرورش میشه دید

نمی خوام با این حرفا بگم خوشبختی توی وضع مالی بد هست، هرگز، می خوام بگم خوشبختی در دل شما در هر وضع و هر حالی هست فقط باید خودتون بخواین احساس خوشبختی کنین و تقیدات الکیو کنار بذارین

خودم شاید وقتی موتور براووی یکی از بچه ها رو برمی داشتیم و از دانشکده با یکی از بچه ها می رفتیم توی محله های شمال شهر هم ما واقعا سرشار از لذت بودیم هم اونا که ما رو میدیدن به سادگی ( وشاید از نظر اونا دیوونگی ما!) می خندیدین که به چی خوشیم، شاید من وقتی تو جاده با 170 تا سرعت می رفتم به اندازه اون براوو که 40 تا بیش تر نمی تونست بره حال نمی کردم

با چند تا رفیق هر هفته یه جلسه جامع شناسی می ذاریم (فعلا نمی خوام از عشق خودم به علوم انسانی بگم شاید بعدا مفصل یه بار دیگه گفتم) و به نظر من خیلی لحظات تون جلسه برای ما لذتی داره که با یه دنیا عوض نمی شه

بعضا هستن ما هم که نمازشونو می بینم لذت می بریم، ببینید خودشون چه حالی دارن و اون طرف هم بعضیا رو که می بینی (... نه دیگه این یکی بد شد) ،اما اونا هم لذت خودشونو می برن

البته یه چی بگم و اون بحث احساس خوشبختی هست که آدمو به کمال می رسونه اما چون به مبانی فکری بر می گرده بهتره فعلا مطرح نکنم و کلا خوبختی هر جن ظاهری رو در نظر گیریم تا اگه انشاالله فرصت شد بعدا بحث کنیم

سرتونو درد نیارم، دل خوش بدارین تا هر نفستون خوشبختی و شادی بشه، واسه بقیه با هر اعتقادی احترام قائل بشین تا اونا هم این کارو بکنن و خودتونو خوشبخت ترین موجود عالم بدونین و به یقین بدونین که بعد از اون خوشبختیو حس خواهید کرد

هیچ نظری موجود نیست: